10 Slaapweetjes!

Hoe gaat het er bij jou toe in de slaapkamer? Kun je een beetje lekker slapen? Ik kom in mijn volgende leven terug als een koala, dan kan ik lekker het klokje rond slapen 🙂 Ik heb 10 slaapweetjes voor je verzameld:

1. Trekken aan de dekbedden

Marco en ik zijn heel slim 😉 wij hebben aparte dekbedden! Dat is heeeeeel slim want uit Brits onderzoek blijkt dat getrek aan het dekbed door de zich omdraaiende partner de meest voorkomende ergernis is. Mensen die last hebben van het slaapgedrag van hun partner slapen dan ook gemiddeld twee uur minder op een nacht. Kijk dat scheelt!

2. Slechte nachtrust en geheugen

Een slechte nachtrust blijkt een aantoonbaar negatief effect heeft op de werking van je geheugen. Als je namelijk goed en diep slaapt, kunnen de hippocampus en de cerebrale cortex samen belangrijke informatie goed opslaan. Geen idee waar die precies zitten maar heb je een drukke en belangrijke dag, zorg dan dat je op tijd onder de veren duikt!

3. Nederlanders zijn luilakken!

Klopt het? De gemiddelde Nederlander gaat naar zijn of haar bed om 23.24 uur en verlaat zijn warme mandje weer om 07:18 uur. Wij behoren tot de langste in-bed-liggers ter wereld!

4. Kans op overgewicht groter bij slaaptekort

Zie je wel, ik kan er niets aan doen…. het is gewoon slaaptekort 🙂 Dit kan namelijk leiden tot een verstoorde stofwisseling en een onbalans tussen de hormonen greline (stof die ervoor zorgt dat je zin krijgt in eten) en leptine (stof die vertelt wanneer je genoeg gegeten hebt). Als je te weinig slaapt krijg je meer greline en minder leptine waardoor de zin in die chocoladereep of die verleidelijke zak chips toeneemt!

5. Daglicht bevordert slaap

Het is van belang dat je overdag regelmatig wordt blootgesteld aan daglicht als je een beetje op tijd in slaap wilt vallen, Als je overdag genoeg daglicht te zien krijgt maakt je lichaam ’s avonds voldoende melatonine aan (een slaaphormoon). En ja, fel licht in de avond remt de melatonineproductie juist af (damned, dit geldt ook voor het licht van je computerscherm…wanneer moet ik dan mijn blogs maken?)

6. Schaapjes tellen?

Bewezen is dat schaapjes tellen helemaal niet zo goed werkt! Je kunt beter denken aan een stromend beekje: proefpersonen sliepen hiermee maar liefst twintig minuten eerder!

7. Slaap tekort? Beweeg!

Heb je er moeite mee om in slaap te komen? Ga in beweging! Uit onderzoek is gebleken dat er een sterk verband is tussen beweging en de kwaliteit van slaap. Dit hoeft niet intensief te zijn; een rondje hardlopen of een stukje fietsen is ook prima.

8. Uitslapen wel lekker, maar niet gezond 🙂

Een goede nachtrust ligt rond de zeven tot acht uur per nacht. Lig jij tot 12.00 uur in je bed? Beter van niet, mensen die namelijk langer dan acht uur per nacht slapen hebben juist meer dan gemiddeld slaapklachten. Lang slapen ontregelt namelijk het bioritme!

9. Neeeee, ik snurk niet, toch?

Klaagt je partner regelmatig over jouw gezaag of kan jij niet slapen van zijn/haar geronk? Je bent zeker niet de enige, maar liefst een derde van de Nederlanders maakt zich schuldig aan snurkpraktijken! Shocking: meer dan de helft van de snurkers produceert meer geluid dan volgens aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie gezond is voor diegene die ernaast ligt!

10. Snurken: mannen of vrouwending?

Ondanks het feit dat zowel mannen als vrouwen snurken, wijst onderzoek uit dat snurken echt een mannending is (don’t shoot the messenger!)

Dekbedovertrek!

Trouwens… wat vind je mijn nieuwe dekbedovertrekken? Lekker fleurig en past erg leuk in onze slaapkamer ♥ Ik mocht deze dekbedovertrekken testen van www.bedsupply.eu. Als ik heel eerlijk ben had ik nog nooit van deze website gehoord maar er is onwijs veel keuze, niet alleen in verschillende materialen en maten maar ook uit veel verschillende bekende merken. Marco en ik zagen heel wat plankjes weg onder de olifanten…

Liefs Sandra

Leave a comment

Your email address will not be published.


*